Rekordmange har takket ja til gratis kjernetid i SFO

Aldri før har så mange barn gått på skole- og fritidsordningen (SFO) i Haugesund kommune. Ingen tvil om at den høye påmeldingen henger sammen med at tilbudet nå er gratis opp til 3. klasse dersom en holder seg innenfor kjernetiden.

Gutt som leker - Klikk for stort bilde Illustrasjonsfoto fra Pixabay

Fra august 2024 har Haugesund kommune innført gratis kjernetid i skolefritidsordningen (SFO) for elever på 1. til 3. trinn. Dette betyr at barn i disse klassetrinnene kan være i SFO hver dag fra skoleslutt til klokken 15.30 uten kostnad.

Gratis kjernetid i SFO har blitt gradvis innført over de siste tre årene. Først ble det innført for 1. klasse i 2022, deretter for 2. klasse i 2023, og nå i 2024 også for 3. klasse. Dette er et tiltak som er bestemt og innført av Regjeringen for å gjøre SFO mer tilgjengelig og økonomisk overkommelig for familier.

Godt rigget for rekordmange barn

Alle skolene i Haugesund har tilbud om SFO.  Av de ca. 1500 elevene på 1-4 trinn, er 1100 registrert med SFO-plass. 630 av disse benytter kun modell med gratis kjernetid. Resten har ulike betalingsmodeller knyttet til morgen- og/eller ettermiddagstid.

Haugesund kommune har forberedt seg godt på å ta imot rekordmange barn i SFO.

– Vi har hatt fokus på kvalitet og god bemanning i SFO i mange år og var godt rigget til å ta i mot rekordmange barn ved årets skolestart. Vi synes det er gledelig at så mange familier har benyttet seg av tilbudet om gratis kjernetid, noe som viser at tiltaket er populært og etterspurt, sier Espen Osa Karlsen som er rådgiver ved avdeling skole i Haugesund kommune.