Haugesund Modelljernbaneklubb
HMjK ble startet 4. oktober 1978 i Haugesund. Klubblokale fikk vi med en gang i Sundgaten 166 i Haugesund, hvor vi begynte å bygge ett anlegg. Etter hvert fikk vi problemer med dette, og i 1986 ble anlegget revet og lokalet fraflyttet.
I mars 1987 flyttet vi inn i nytt permanent klubblokale i kjelleren på Karmøy kommunes aktivitetshus på Torvastad. Klubbens eiendeler og anlegg ble samlet der. HMjKs modulstandard så dagens lys 11. oktober 1990. Det var nødvendig å få satt modulanlegget vårt i system. De eldste modulene var jo allerede over åtte år gamle.
Ved juletider 1991 hadde klubben - etter noen år med laber aktivitet - fem moduler samt et demo-anlegg på 1 x 2 meter. 3. og 4. oktober 1992 deltok vi for første gang på MJFs messe og stilte ut modulanlegget vårt. Godordene haglet. Èn sa at: "Maken til fint anlegg har aldri vært vist på noen MJF-messe før"! Selv om vi syntes dette var sterkt sagt, ble vi veldig stolte.
21. mai 1996 ble HMjK den første modelljernbaneklubb i landet med et modulanlegget med fungerende kjøreledning. Dette ble vist for offentligheten for første gang på HMjKs egen utstilling den 19. og 20. oktober. Fungerende kjøreledning gir oss større valgfrihet i lokomotiver.
I mars 1987 flyttet vi inn i nytt permanent klubblokale i kjelleren på Karmøy kommunes aktivitetshus på Torvastad. Klubbens eiendeler og anlegg ble samlet der. HMjKs modulstandard så dagens lys 11. oktober 1990. Det var nødvendig å få satt modulanlegget vårt i system. De eldste modulene var jo allerede over åtte år gamle.
Ved juletider 1991 hadde klubben - etter noen år med laber aktivitet - fem moduler samt et demo-anlegg på 1 x 2 meter. 3. og 4. oktober 1992 deltok vi for første gang på MJFs messe og stilte ut modulanlegget vårt. Godordene haglet. Èn sa at: "Maken til fint anlegg har aldri vært vist på noen MJF-messe før"! Selv om vi syntes dette var sterkt sagt, ble vi veldig stolte.
21. mai 1996 ble HMjK den første modelljernbaneklubb i landet med et modulanlegget med fungerende kjøreledning. Dette ble vist for offentligheten for første gang på HMjKs egen utstilling den 19. og 20. oktober. Fungerende kjøreledning gir oss større valgfrihet i lokomotiver.