Hvem kan søke om digitalt ledsagerbevis?
Ledsagerbevis er beregnet på personer med nedsatt funksjonsevne med en varighet på minst 2 år. Det er behovet for ledsager, ikke diagnose, som avgjør om du fyller vilkårene for ledsagerbevis.
For barn under skolealder må det dokumenteres at barnet har et større ledsagerbehov enn det som hadde vært tilfelle dersom barnet ikke hadde en nedsatt funksjonsevne. Det betyr at det er barn med et særlig omfattende assistansebehov som til vanlig vil kunne tildeles ledsagerbevis helt fra småbarnsalder av.
Hvor kan man bruke det digitale ledsagerbeviset?
Ledsagerbeviset kan brukes til kultur- og fritidsarrangementer og enkelte transporttilbud over hele landet. Merk at det er den enkelte arrangør eller tilbyder som avgjør om de aksepterer ledsagerbevis.
Hvordan søke om digitalt ledsagerbevis
Søknadskjema fylles ut og sendes inn elektronisk, sammen med legeattest/bekreftelse fra faginstans og oppdatert bilde i passfoto format (du kan ta bilde selv med mobilen).
Her kan du søke om ledsagerbevis i vårt digitale skjema.
Haugesund kommune tilbyr i enkelte tilfeller et fysisk ledsagerbevis istedenfor digitalt ledsagerbevis. Ta kontakt med Servicesenteret.
Har du ledsagerbevis fra før og ønsker å bytte dette til et digitalt ledsagerbevis må du levere inn ditt gamle ledsagerbevis. For andre spørsmål, ta kontakt med Servicesenteret.
Les mer om veiledende nasjonale retningslinjer for ledsagerbevis her på bufdir.no
Digitalt ledsagerbevis
Om du får innvilget ledsagerbevis gir kommunen deg tilgang til å bruke Ledsagerbevis-appen. Det digitale ledsagerbeviset tar du i bruk ved å laste ned appen.
Last ned app for ledsagerbeviset her
Du kan også se ledsagerbeviset ved å logge deg inn her på ledsagerbevis.no
Klagerett
Vedtak om å innvilge eller avslå søknad om ledsagerbevis er et enkeltvedtak i henhold til forvaltningsloven. Eventuell klage sendes til Haugesund kommunen og kan påklages til det kommunale klageorgan.