Klarlegging og nymerking

KORT FORKLART

Dersom du har behov for å fastsette og merke eiendomsgrensene i terrenget kan du bestille klarlegging eller nymerking.

Hva er klarlegging og nymerking

  • Klarlegging er fastsetting eller markering av eiendomsgrenser for første gang.
  • Nymerking er merking av eiendomsgrenser hvor tidligere grensemerker har blitt borte

Klarlegging av eksisterende grense som ikke er koordinatbestemt

Denne tjenesten kan du bestille når du har behov for å få målt og merket grenser for en eiendom eller grensestrekning, som tidligere ikke er koordinatbestemt. 

På et kart betyr en heltrukken rød grenselinje at grensen er koordinatbestemt, en såkalt "sikker" grense. Er den stiplet rød viser den en grenselinje som ikke er koordinatbestemt, og er dermed "usikker". 

Hvem kan bestille klarlegging og nymerking? 

Nymerking og klarlegging av eksisterende grenser kan bestilles av hjemmelshaver, fester, advokater, kommune, fylkeskommune, stat eller andre som har fullmakt.

Slik bestiller du

Fyll ut skjemaet nedenfor.

Rekvisisjon av oppmålingsforretning og matrikulering

Pkt. 1  - Fyll ut gards og bruksnummer 

Pkt. 2  - Kryss av i 2C   

Pkt. 3  - Kryss av i 3.2 

Pkt. 4  - Legg ved

  • kart som viser eiendom og hvilke grensepunkter som ønskes klarlagt eller nymerket. Her finner du  kartbestilling
  • fullmakt til å rekvirere dersom dette er aktuelt.
  • annen aktuell dokumentasjon.

Pkt. 5  - Fyll ut fakturaadresse  

Pkt. 6  - Gjelder ikke for denne tjenesten 

Pkt. 7  - Fyll ut og signer (hjemmelshaver eller den som har fullmakt) 

Når du har fylt ut skjema og har klart aktuelle vedlegg, kan du sende dette til oss på e-post eller som brevpost til Postboks 2160, 5504 Haugesund.

Saksbehandling

Når kommunen får tilsendt bestillingen av oppmålingsforretning, sendes det ut en bekreftelse på at den er mottatt 

Saksbehandler kontrollerer bestillingen, utfører nødvendig forarbeid og kaller inn til oppmålingsforretning. 

Etter avholdt oppmålingsforretning blir nye grenseforhold ført i matrikkelen (landets offisielle register over fast eiendom), og matrikkelbrev sendes involverte parter. 

Behandlingstid 
Når rekvisisjon av oppmålingsforretningen er mottatt og komplett, skal kommunen ferdigbehandle saken (innbefattet å fullføre matrikkelføringen) innen 16 uker hvis ikke annen frist er avtalt. 

Priser

Gebyrregulativ enhet for byutvikling

Klage

Fristen for å klage er 3 uker fra du fikk vite om vedtaket.

Les om hvordan du kan klage på et vedtak.

Lover og retningslinjer

Matrikkellova 

Matrikkelforskriften 

Kontaktinformasjon

Postmottak
E-post
Telefon 52 74 30 00

Postadresse
Postboks 2160, 5504 Haugesund

Skal du sende personsensitiv informasjon?

Ved å bruke eDialog kan du være sikker på at sensitive og taushetsbelagte opplysninger blir ivaretatt på en trygg måte. 

Logg inn for å sende sikker digital post (eDialog)

Besøksadresse
Kirkegata 85, 5528 Haugesund