Oppretting av grunneiendom

KORT FORTALT

Dersom du ønsker å opprette en ny eiendom eller festegrunn med eget gårds- og bruksnummer kan du søke om oppretting av grunneiendom. 

Oppretting av grunneiendom skal registreres i matrikkelen (landets offisielle register over fast eiendom) og kommunen sørger for tinglysing. 

Hvem kan søke om oppretting av grunneiendom

Eier av grunneiendom, anleggseiendom eller registrert jordsameie kan søke om tillatelse til fradeling av eiendom. 

Det påløper gebyrer for saksbehandling. Gebyr etter plan- og bygningsloven, matrikkelloven, dokumentavgift og tinglysingsgebyr.

Slik søker du

Trinn 1 - søke om tillatelse til å opprette grunneiendom
Søknad om oppretting av grunneiendom behandles av byggesaksavdelingen. Dersom søknaden er komplett og i tråd med gjeldende regulering, er saksbehandlingstiden 3 uker, ellers er saksbehandlingstiden 12 uker. I dispensasjonssaker er det ingen frist for saksbehandling.

Har du behov for mer informasjon, ta kontakt med byggesaksavdelingen.

Trinn 2 - rekvirere oppmålingsforretning

  1. Får du positivt vedtak om oppretting av grunneiendom, vil videre saksbehandling bli utført ved avdeling geodata og oppmåling.
  2. Dersom du ikke la ved rekvisisjon ved søknad om oppretting, må du huske å rekvirere oppmålingsforretning for at vedtaket skal iverksettes. Ved mottatt rekvisisjon vil saksbehandler kontrollere rekvisisjonen/ bestillingen, utføre nødvendig forarbeid og kalle inn til oppmålingsforretning.

Etter avholdt oppmålingsforretning blir nye grenseforhold ført i matrikkelen (landets offisielle register over fast eiendom) og tinglyst før matrikkelbrev sendes involverte parter.

Slik rekvirerer (bestiller) du oppmålingsforretningen.

Slik rekvirerer du oppmålingsforretning
Krav om matrikulering, herunder rekvisisjon av oppmålingsforretning

Pkt. 1   - Fyll ut gards og bruksnummer.

Pkt. 2   - Kryss av korrekt hjemmelsgrunnlag.  

Pkt. 3   - Kryss av i 3 A.

Pkt. 4   - Kryss av. 

Pkt. 5   - Legg ved: 

Kart som viser ny matrikkelenhet. Her finner du kartbestilling.

Fullmakt til å rekvirere dersom dette er aktuelt.

Pkt. 6   - Fyll ut fakturaadresse. 

Pkt. 7   - Gjelder ikke for denne tjenesten.

Pkt. 8   - Rekvirenten fyller ut og signerer (hjemmelshaver eller den som har fullmakt).

Når du har fylt ut skjema sender du dette sammen med originale vedlegg til oss på e-post eller som brevpost til Postboks 2160, 5504 Haugesund.

Behandlingstid av trinn 2
Når rekvisisjon (bestilling) av oppmålingsforretningen er mottatt og komplett, skal kommunen ferdigbehandle saken (innbefattet å fullføre matrikkelføringen) innen 16 uker hvis ikke annen frist er avtalt. I tillegg kommer behandlingstid hos Tinglysingen. 

Priser

Gebyrregulativ enhet for byutvikling

Klage

Fristen for å klage er 3 uker fra du fikk vite om vedtaket.

Les om hvordan du kan klage på et vedtak.

Lover og retningslinjer

Matrikkellova 

Matrikkelforskriften 

Plan- og bygningsloven 

Forvaltningsloven

Kontaktinformasjon

Postmottak
E-post
Telefon 52 74 30 00

Postadresse
Postboks 2160, 5504 Haugesund

Skal du sende personsensitiv informasjon?

Ved å bruke eDialog kan du være sikker på at sensitive og taushetsbelagte opplysninger blir ivaretatt på en trygg måte. 

Logg inn for å sende sikker digital post (eDialog)

Besøksadresse
Kirkegata 85, 5528 Haugesund

Enhet for byutvikling
E-post
Telefon 52 74 30 00