Plan- og bygningsloven lovfester at reguleringsplaner skal utarbeides av fagkyndige og gis en entydig og forståelig form (§ 12-3). Engasjer fagkyndig konsulent hvis du ikke er kvalifisert til å gjøre jobben selv.
Du må dokumentere fagkyndighet når du sender inn et planinitiativ. Vurderingen av fagkyndighet er basert på innlevert dokumentasjon av kompetanse, og vurderes etter byggesaksforskriften (SAK10) § 10-1.
Hvor det allerede er regulert, kan det være mulig å endre reguleringsplanen, heller enn å lage en ny. Dette er en egen prosess, som er enklere enn for full regulering. Etter endring av plan- og bygningsloven i 2017 ble anledningen til å endre planer utvidet. Se avsnittet om endring av plan.
Steg i en ordinær planprosess
Her er en oversikt over de viktigste stegene i en planprosess, og hvilket materiale som skal leveres.
- Konsulent leverer planinitiativ senest samtidig med anmodning om oppstartsmøte (DOCX, 341 kB).
- Dette er utgangspunktet for en felles forståelse av området og forutsetninger for videre planprosess.
Planinitiativ som kommunen mener man ikke kan gå videre med, skal med fordel stoppes på dette tidlige stadiet.
- Planarbeidet varsles med brev til grunneiere, naboer, offentlige instanser og andre berørte. Adresselisten (XLSX, 33 kB) inneholder både obligatoriske og mulige mottakere av varselet.
- Oppstarten kunngjøres også i Haugesunds Avis og på kommunens nettside.
- Planforslaget skal leveres i henhold til flere kvalitetskriterier, som listet opp i kommunens planpakke (PDF, 692 kB). Disse er et minimum for at planen kan behandles.
- Når innhold av planen vurderes til komplett av administrasjonen i kommunen, kan det sendes til behandling av utvalg for plan og miljø (PMU).
- Etter vedtak av PMU, skal planen sendes til grunneiere, naboer, offentlige instanser og andre berørte for uttalelse.
- Planen kunngjøres også i Haugesund Avis og på kommunens nettside.
- Andregangsbehandling er vanligvis sluttbehandlingen av en reguleringsplan.
- Eventuelle endringer som følge av merknader fra høringsperioden skal være innarbeidet før planen sendes til behandling av PMU og deretter bystyret.
- Når bystyret har vedtatt planen, skal vedtaket kunngjøres i avis og på nett. Det sendes også brev til grunneiere, naboer, offentlige instanser og andre berørte.
-
Private med klagerett kan klage på vedtaket i forbindelse med annonsering av vedtak. Klagen skal behandles av utvalg for plan og miljø. Den blir enten tatt til følge, eller avvist. Ved avvisning av klagen, tar Statsforvalteren i Rogaland den endelige avgjørelsen om klagen skal tas til følge.
Endringer i vedtatt plan
I henhold til loven kan det gjennomføres endringer av vedtatte reguleringsplaner (pbl § 12-14).
Det er noen viktige holdepunkter for å kunne endre etter forenklet prosess. Dette gjelder endringer som:
- i liten grad vil påvirke gjennomføringen av planen for øvrig.
- ikke går utover hovedrammene i planen.
- ikke berører hensynet til viktige natur- og friluftsområder
Det kan også være andre grunner til å regulere etter full prosess.
Haugesund kommune ber om at forslagsstiller tar kontakt med kommunen for en vurdering av om den eksisterende planen kan endres.
Kontakt kommunen
Stor eller liten endring
Omfanget av endringen påvirker hvor stor prosess det blir. Det finnes minimale endringer som kan gjøres administrativt (av kommunen), mens andre endringer er tett opp til omfanget på en ordinær prosess og må gjennom politisk behandling i utvalg for plan og miljø.
Prosessen for hver planendring må vurderes enkeltvis. Veileder for endring (PDF, 414 kB) viser minimumskrav og innhold i planforslag, med mer.
Les mer