Trygghetsalarm
Lokal beskrivelse
Trygghetsalarm er et hjelpemiddel som etter søknad leies til personer med et vurdert behov. Trygghetsalarmen gir abonnenten mulighet til å få rask bistand ved akutte behov. Informasjon om dette kan du få ved å henvende deg til
Vedtakskontoret for helse- og omsorgstjenester
Tlf.: 52 74 42 00
E-post:
LOVVERK/HJEMMEL:
Trygghetsalarm er ikke en lovpålagt tjeneste, men anses som et servicetilbud Haugesund kommune yter. Haugesund Bystyre har vedtatt kriterier for tildeling.
MÅLGRUPPE:
Innbyggere i Haugesund kommune som på grunn av sykdom, funksjonshemming eller annet som har behov for rask bistand.
Kriterier: falltendens, sterk bevegelseshemning, utrygghet og andre tilstander som krever akutt hjelp.
ANSVARLIGE ENHETER:
- Vedtakskontoret, for saksbehandling og kvalitetssikring
- Bolig, bygg og eiendom, Teknisk ansvarlig
- Hjemmetjenesten, mottak og oppfølging av utløste alarmer
TIL ORIENTERING
- fra høsten 2016/2017 er alarmene tilknyttet mobilnettet
- aarmen blir kontrollert og fungerer når den blir installert hos deg
- d får opplæring i bruk av alarmen
- vd utløsning av alarm, kommer du i kontakt med hjemmetjenesten som vurderer hastegrad på oppringingen NB! Trygghetsalarm kan ikke anses som alarmtelefon på linje med 113.
- d må inngå avtale med Haugesund kommune om montering av nøkkelboks
- estra nøkkel til å legge i nøkkelboks
- hset ditt må merkes med gatenummer og døren med navn
- bre på deg senderen i form av smykke eller armbånd slik at du kan utløse alarmen ved behov for akutt hjelp
- sykkesenderen tåler vann og kan dusjes med
HVA KOSTER TJENESTEN
Hva tjenesten koster avhenger av husstandens nettoinntekt.
Abonnementspris
- < 3G 235,- pr mnd
- >3G 472,- pr mnd
Det betales leie for alarmen den måneden den blir montert og for hele måneden den blir returnert på Servicesenteret, kirkegt. 85.
Du er selv økonomisk ansvarlig for utlevert utstyr - 4 081,- inkl. moms.