Serveringsbevilling

KORT FORTALT

  • Et serveringssted er et sted der det foregår servering av mat og/eller drikke, og der forholdene ligger til rette for at en kan spise på stedet. 
  • Alle som vil drive serveringssted skal ha serveringsbevilling gitt av kommunen.

Dette må du gjøre før du søker om serveringsbevilling

Du må skaffe alle disse vedleggene før du sender søknaden

  • Firmaattester for alle selskapene som er involvert i driften av serveringsstedet.
  • Skatteattest for alle som er involvert i driften av serveringsstedet.
  • Brukstillatelse fra bygningsmyndighetene.
  • Skisse over serveringsstedet innendørs og utendørs.
  • Dokumentasjon på daglig leders tilknytning til serveringsstedet.
  • Dokumentasjon på bestått etablererprøve for daglig leder.
  • Bekreftelse på registrering hos Mattilsynet.
  • Overdragelsesavtale (ved overdragelse av eksisterende virksomhet).
  • Andre vedlegg / opplysninger.

​​​​Etablererprøven

Før du søker om serveringsbevilling må du dokumentere at det er ansatt en styrer som har bestått etablererprøven.

Du kan ta etablererprøven på Servicesenteret. 

Prøven avholdes tirsdager og torsdager klokken 12.00. Du bestiller time i forkant på telefon 52 74 30 00.

Søk om serveringsbevilling

Du søker om serveringsbevilling ved å benytte søknadsskjemaet nedenfor. 

Søk om serveringsbevilling

Hvor lang tid tar det før søknaden blir behandlet?

  • Saksbehandlingstiden for søknader om serveringsbevilling er normalt en til to måneder.
  • Saksbehandlingstiden regnes fra det tidspunkt søknaden er fullstendig.
  • Når søknaden er fullstendig, sendes den til uttalelse til politiet, brannvesenet og Skatteetaten.
  • Søknaden behandles administrativt.
  • Behandlingstiden kan bli lenger dersom de offentlige etatene har bemerkninger til saken, eller dersom du gjør endringer underveis i saksbehandlingen.

Melde inn endring av daglig leder

Dersom du ønsker å melde inn endring av styrer eller stedfortreder benytter du deg av søknadsskjemaet nedenfor. 

Melde inn endring av daglig leder

Avvikle virksomheten

Dersom du ønsker å avvikle virksomheten benytter du deg av søknadsskjemaet nedenfor. 

Avvikle virksomhet

Ansatte på serverings- og  skjenkesteder i Haugesund skal ha lønn i tråd med tariffnemdas lovbestemmelser

Haugesund kommune har fokus på ordnede arbeidsforhold og ønsker å ha fokus på at bevillingshavere i Haugesund kommune og de som jobber i bransjen har ordnede forhold jf. alkoholpolitiske retningslinjer punkt 4. m. Skjenkebevilling gis under forutsetning av at virksomheten betaler minstelønn i tråd med Tariffnemdas lovbestemmelser.

Haugesund kommune er ikke kontrollmyndighet for arbeidsforholdene til ansatte, men kjenner du til avvik finner du mer informasjon på Arbeidstilsynets hjemmesider https://www.arbeidstilsynet.no/kontakt-oss/

Kontaktinformasjon

Servicesenteret Haugesund
E-post
Telefon 52 74 30 00

Besøksadresse
Kirkegata 85, 5528 Haugesund

Skal du sende personsensitiv informasjon?

Ved å bruke eDialog kan du være sikker på at sensitive og taushetsbelagte opplysninger blir ivaretatt på en trygg måte.

Logg inn for å sende sikker digital post (eDialog)

Postadresse
Haugesund kommune, postboks 2160, 5504 Haugesund