Adressering av eiendom
Informasjon
Kommunen er ansvarlig for tildeling av offisielle adresser, navnsetting av veier, nummertildeling og skilting. Med adresse menes et navn eller et veinavn og et nummer som betegner en adresseenhet innenfor kommunen. En adresseenhet er et område, eiendom, bygning eller en bygningsdel som adressen viser til. Ofisielle adresser (gatenavn og husnummer) tildeles bygninger som skal brukes til:
- boligformål
- fritidsformål
- næringsvirksomhet
- offentlig virksomhet
Navnsetting av veier og gater
Haugesund har en egen gatenavnkomite som innstiller på navn til nye adresseparseller. En adresseparsell kan være en nylig opparbeidet eller vedtatt vei eller en eksisterende vei-/gatestrekning som det vurderes bør ha eget navn, f.eks. en sidevei der det har blitt opparbeidet så mange husstander over tid at den bør få et annet navn enn hovedveien den ligger til. Innspill, kommentarer og merknader kan gis i en navneprosess. Endelig vedtak om navnsetting fattes politisk av plan- og miljøutvalget og kan ikke påklages.
Tildeling av adresser
Adressetildeling innebærer at kommunen administrativt vedtar hvilken adresseparsell en eiendom, bygning, bolig o.l. skal adresseres til og hvilket adressenummer og eventuelt -bokstav som skal benyttes. Adressene tildeles på bakgrunn av retningslinjene i kartverkets adresseveileder og er et enkeltvedtak etter matrikkellova.
Klage på adresser
Det er anledning til å klage på adressevedtak. Klage på selve adressetildelingen er hjemlet i matrikkellova § 46 bokstav f, jf. matrikkelforskriften § 22, som sier at klageretten er begrenset til:
a) hvilken gate, veg eller liknende en bygning eller eiendom skal ha adresse til
b) hvilket adressetilleggsnavn eller matrikkeladressenavn som er tildelt adressen
c) feil tildelt adressenummer eller bruksenhetsnummer
Navnet på gaten/veien/området kan en ikke klage på. Klageinstans er fylkesmannen. Klage skal sendes via kommunen, som eventuelt kan gi klageren medhold.