Åpning av hjertesone ved Hauge skole

Tirsdag 18. juni ble den første hjertesonen ved en skole i Haugesund etablert. Under Haugedagen klippet ordfører Nils Konrad Bua snoren som markerte åpning av hjertesonen rundt Hauge skole.

Bilde som viser dropsone ved Hauge skole. - Klikk for stort bildeDropsone ved Hauge skole.

Tidligere på dagen var Gunn-Rita Dahle Flesjå fra Trygg trafikk (olympisk- og verdensmester i terrengsykling) på skolen og arrangerte sykkelløype for 3.-4.trinn i skolegården som en del av markering.

Bilde tatt under arrangement for å markere at Hauge skole er blitt hjertesone. - Klikk for stort bilde

Hva er en hjertesone?

En hjertesone er en avgrensning av et område rundt skole der vi ønsker færre biler og dermed tryggere omgivelser og en mer trafikksikker skolevei. Hjertene på kartet og skiltene i området viser avgrensning av hjertesonen rundt Hauge skole.

Det er ønskelig med mindre bilkjøring til og i området rundt skolen. Det er derfor etablert to dropsoner med til sammen 4-5 plasser, en i Havnaberggata og en i Tamberskjelvesgate, for de som av en god grunn må bringe eller hente sin elev. Det er malt opp avstand til skolen for å markere den korte avstanden det er å gå og sykle, fra fire ulike retninger.

Nye vaner

Det skal jobbes videre med kommunikasjonstiltak for å endre reisevanene, med oppfordring om at flest mulig går og sykler til skolen. En aktiv skolevei gir elevene en knallgod start på dagen med fysisk aktivitet, frisk luft og mulighet til å være sosiale med venner langs skoleveien. Skoleledelsen, elever, FAU og fagpersoner innen trafikksikkerhet fra Haugesund kommune har samarbeidet om etablering av sonen.

Bilde av rektor Haakon-Tomin Waage og ordfører Nils Konrad Bua under hjertesonearrangementet ved Hauge skole. - Klikk for stort bildeRektor Haakon-Tomin Waage og ordfører Nils Konrad Bua under hjertesonearrangementet ved Hauge skole.