Haugesund folkebibliotek nominert til Mangfoldsprisen 2024

Fredag 11. oktober dukket det opp en hyggelig melding til biblioteksjef Siri Vikse. Haugesund folkebibliotek er nominert til Mangfoldsprisen.

Siri Vikse og Mustafa Gürlek ved Haugesund folkebibliotek som er nominert til Mangfoldsprisen. - Klikk for stort bildeBiblioteksjef Siri Vikse og mangfold- og inkluderingskoordinator Mustafa Gürlek kan feire nok en nominasjon. Denne gang til mangfoldsprisen som deles ut av imdi. Audhild Tjugen

–Dette er så gøy! At IMDI ser arbeidet vi gjør, setter vi stor pris på. Som biblioteksjef mener jeg jo at folkebiblioteket er et viktig verktøy i arbeidet med inkludering og mangfold. Nominasjonen viser at det er flere enn meg som mener dette, og det er veldig motiverende, sier biblioteksjef Siri Vikse som fikk beskjeden om nominasjonen fredag morgen 11. oktober. Haugesund folkebibliotek har vært bevisste på viktigheten av representasjon og mangfold i ansettelsesprosesser og i utvikling av sine tjenester.

Inkluderings- og mangfoldsdirektoratet (IMDI) deler ut mangfoldsprisen, som er statens utmerkelse for fremragende bruk av innvandreres kompetanse i arbeidslivet.

Formålet med prisen er å fremme etnisk mangfold, bedre bruk av innvandreres kompetanse og øke rekruttering av innvandrere i arbeidslivet. Dette skal skje gjennom å løfte fram de gode eksemplene på etnisk mangfold i arbeidslivet som kan inspirere andre.

– Mustafa Gürlek skal ha en stor del av æren for denne nominasjonen. Stillingen som mangfolds- og inkluderingskoordinator og jobben han gjør er viktig for byen. Biblioteket skal være for alle, og da er det viktig at alle føler seg sett og ønsket,  sier Vikse videre.

Biblioteket driver blant annet to ukentlige språkkafeer, en teatergruppe som består av deltakere fra språkkafeen, arrangerer Mangfoldsfest hvert år samt har kulturkafe hver måned. Mustafa Gürlek er ansatt som mangfolds- og inkluderingskoordinator og betjener ikke bare biblioteket, men hele virksomhetsområdet kultur, idrett og frivillighet.

Regionale priser på flere virksomhetsnivåer

Det utdeles regionale priser på to virksomhetsnivåer, én for små virksomheter og én for mellomstore og store virksomheter, fordelt på tre regioner:

Region Nord- og Midt-Norge:
Troms, Finnmark, Nordland, Trøndelag og Møre og Romsdal

Region Vest- og Sør-Norge:
Vestland, Rogaland, Agder, Vestfold og Telemark

Region Øst-Norge:
Innlandet, Buskerud, Akershus, Østfold og Oslo

Det kåres to vinnere (én fra hver kategori) i hver region. I alt seks regionale vinnere. De regionale prisene deles ut høsten 2024. De regionale vinnerne vil så gå videre i konkurransen om å vinne de nasjonale prisene.

Les mer om Mangfoldsprisen