Jakten på den gode vakten: Langvakter gir meg større livskvalitet

Helsefagarbeider Ragnar Solberg går 14 timers vakter på Vardafjell sykehjem og har fått større ansvar enn han hadde før. Den nye turnusen gir flere fordeler, mener han.

Aurelia Butenci (t.v.), fagansvarlig sykepleier, Hildegunn Berge, avdelingsleder og helsefagarbeider Ragnar Solberg Vardafjell sykehjem. - Klikk for stort bilde– Klart måten vi organiserer oss på, har noe å si for hvilke tjenester vi gir, sier Aurelia Bulenci (t.v.), fagansvarlig sykepleier, Hildegunn Berge, avdelingsleder og helsefagarbeider Ragnar Solberg. De jobber alle på Vardafjell sykehjem og har det siste året vridd driften og organisert seg med et sykepleierteam som går på tvers av grupper og fløyer. Liv Alsaker Sande

Det skjer spennende endringer ved sykehjemmene i kommunen vår – et arbeid som vil fortsette i tiden fremover. Endringene henger sammen med samfunnsutviklingen og er påvirket av en aldrende befolkning, sykepleiermangel og svak kommuneøkonomi. Samtidig som det er større fokus på teknologi. Sykehjemmene i Haugesund kommune har jobbet med å omorganisere seg noen år allerede. Og nå begynner endringene å gi resultater.

Jakten på den gode vakten

Målet er å jobbe smartere og tilby enda bedre kvalitet på tjenestene. Det er de ansatte selv sammen med ledelsen i helse og omsorg som jobber frem løsningene. De jakter rett og slett på den gode vakten! Vi tok en prat med medarbeidere på Vardafjell sykehjem for å høre hva de har gjort. Praten tok vi da ansatte fra sykehjemmene og hjemmetjenesten var samlet på en erfaringssamling i midten av september.

– Klart måten vi organiserer oss på, har noe å si for hvilke tjenester vi gir, sier Aurelia Bulenci, fagansvarlig sykepleier, Hildegunn Berge, avdelingsleder og helsefagarbeider Ragnar Solberg. De jobber alle på Vardafjell sykehjem og har det siste året vridd driften og organisert seg med et sykepleierteam som går på tvers av grupper og fløyer. De erstattet sykepleierstillinger med 100 % helsefagarbeiderstillinger.

– Dette har fungert godt hos oss. Vi har fått en mer effektiv drift og gode tilbakemeldinger på endringene både fra ansatte og brukere/pårørende. Tilbakemeldingene handler blant annet om at sykepleierne har blitt mer tilgjengelige.  De kan rett og slett jobbe mer med faglige oppgaver. Vi har også lagt om til langvaktturnus og opplever med det at kontinuiteten i avdelingen har blitt bedre og tryggheten større, sier Hildegunn Berge som også har opplevd at sykefraværet har gått ned etter de la om driften.

– Fra å være et sykehjem der alle gjorde alt,  fikk vi organisert oss på en måte der det er tydeligere for alle hva vi skal jobbe med. De ansatte opplever at de har god kontroll og god nok tid til pasientene og helsefagarbeiderne og assistentene er trygge på at de kan be om hjelp fra sykepleierne ved behov, sier Aurelia Bulenci som er fagansvarlig sykepleier ved Vardafjell sykehjem.

Bedre livskvalitet med langvakter

Helsefagarbeider Ragnar Solberg mener at han har fått både en bedre og mer interessant arbeidshverdag etter at de la om driften.

– Jeg har fått større ansvar og har fått nødvendig opplæring ved behov. At vi også la om til langvakter har også gjort at jeg får mer tid å utføre disse oppgavene når jeg har 14 timer til rådighet. Det gjør at jeg blir mindre stresset og får utført oppgavene på en enda bedre måte. Langvakter har rett og slett økt min livskvalitet. Jeg er riktignok lengre på jobb når jeg først er der, men samtidig har jeg fått mer fri og større anledning til å pleie både fritidsaktiviteter og privatlivet mitt. Jeg er også i gang med videreutdanning, noe jeg nok ikke hadde hatt kapasitet med turnusen jeg hadde før, forteller han.

Bestilling fra politikerne

Det var bystyret som bevilget penger til utviklingsprosjektet ved Vardafjell sykehjem. Prosjektet startet høsten 2022 og det tok omtrent ett år å komme i gang med den nye organiseringen.

– Det er ekstra motiverende å se at våre ansatte er så engasjerte og deltar i endringsarbeidet. Klart det tar tid å drive med endring, men samtidig veldig kjekt når det gir resultater. Nå ser vi frem til fortsettelsen, sier avdelingsleder Hildegunn Berge ved Vardafjell sykehjem.