Kan du hjelpe eldre med å handle?

Har du noen timer til overs og ønsker å gjøre noe viktig for eldre og syke? Da vil gjerne Selam Teklu, daglig leder ved Frivillighetssentralen og Svein Magne Skeie, daglig leder i Norsk Folkehjelp Haugaland, høre fra deg!

Mange eldre og syke i Haugesund trenger hjelp til små, praktiske oppgaver – som å handle mat, bytte en lyspære, hente julepynten på loftet, bytte batteri i fjernkontrollen og lignende. Ikke alle har pårørende som kan stille opp.

Norsk Folkehjelp Haugaland har gjennom mange år hjulpet eldre og syke med praktisk hjelp, men nå sliter de med å rekruttere frivillige.

– Jeg hjelper der jeg kan selv og handler fast for flere hver uke, sier daglig leder Svein Magne Skeie, men han ser at behovet der ute er større enn det han kan dekke. Nå går Norsk Folkehjelp Haugaland sammen med Haugesund Frivillighetssentral for å styrke rekrutteringen til «Praktisk hjelp». Det er behov for frivillige som kan dra ut på handleturer og hjemmebesøk opp til en gang i uka, og det er klare regler for hvilke oppgaver de skal løse for folk.

– Det er snakk om små hverdagsoppgaver i hjemmet, ikke oppussing eller husvask, forklarer daglig leder ved Frivillighetssentralen, Selam Teklu.
– Mange trenger hjelp til å handle mat, men det kan også være småting som å bytte batteri i høreapparat eller fikse en fjernkontroll. Det er ikke oppgaver som krever mye tid av en frivillig, men for den som er syk eller eldre er dette til stor hjelp!

Hun legger til at den frivillige må ha egen bil, ellers blir det vanskelig å komme rundt til dem som trenger det.

Frivillighetskoordinator i kommunen, Ingvild Bjerkeland, har stor tro på at de frivillige finnes der ute.
– Under pandemien fikk vi ukentlige henvendelser fra frivillige som ville hjelpe med handling og lignende, så vi vet at det er mange der ute som har lyst til å gjøre innsats for andre. Vi håper at de ser at det er behov for dem nå også, selv om pandemien er over.

De som kunne tenke seg å bli frivillige, kan ta kontakt med Frivillighetssentralen på e-post selam.g.teklu@haugesund.kommune.no!

Bilde av Selam Teklu, daglig leder i Haugesund Frivillighetssentral og Svein Magne Skeie, daglig leder i Norsk Folkehjelp Haugaland - Klikk for stort bildeSelam Teklu, daglig leder i Haugesund Frivillighetssentral og Svein Magne Skeie, daglig leder i Norsk Folkehjelp Haugaland. Norsk Folkehjelp