Kom med forslag til byggeskikkprisen!

Haugesund kommune ønsker å fremme god byggeskikk, og vi trenger nå forslag til kandidater som fortjener heder og anerkjennelse!

Pia Benedicte Noreger og Pål Jackman vant Haugesund kommunes byggeskikkpris 2022 for sitt arbeid med Skåregata 208. - Klikk for stort bildePia Benedicte Noreger og Pål Jackman vant Haugesund kommunes byggeskikkpris 2022 for sitt arbeid med Skåregata 208.

Hvem mener du fortjener byggeskikkprisen? Kjenner du til et byggverk eller bygde omgivelser, som gjennom sin arkitektur og i samspill med sted og miljø danner et forbilledlig eksempel på god byggeskikk? Kjenner du til et byggverk eller bygde omgivelser, som er bygget med omtanke og kvalitet? Er det noe som er bygget de siste fem årene, som gjør deg stolt av byen din og som du gjerne viser fram til besøkende? Ligger det ei skjult perle i ditt nabolag?

Byggverk og bygde omgivelser som kan nomineres er:

• nybygg, tilbygg og påbygg
  • restaurerings- og tilbakeføringsprosjekter av eldre bebyggelse
  • transformasjon/byfornyelse
  • byrom og parker, bakgårder og hageanlegg o.l.
  • broer, turveger, gang- og sykkelveger, promenader, gateløp o.l.

Prosjektet du ønsker å nominere må ligge innenfor Haugesund kommunes grenser og være ferdigstilt i løpet av de siste fem årene. Skriv gjerne en kort begrunnelse for hvorfor du ønsker å nominere din kandidat.

Alle kan foreslå kandidater til prisen innen 31. august ved å følge denne lenken.

Om byggeskikkprisen for Haugesund kommune

Byggeskikkprisen ble første gang utdelt i 2001.

Disse byggene har mottatt prisen tidligere:

• 2001 Høgskolen Stord/Haugesund og en tomannsbolig fra 1916 i Øvregata 191
  • 2002 enebolig i Torgersvik 3.
  • 2020 Haugesund folkebibliotek
  • 2022 Skåregata 208

Prisen består av en plakett med innskrift og diplom og deles ut årlig av byens ordfører ved eget prisutdelingsarrangement.

Statutter for byggeskikkprisen med innstillingskriterier finner du her (PDF, 126 kB)!

Les mer om byggeskikkprisen

Årets jurymedlemmer

Juryleder Katrine Lende Storesund, politiker (Frp)

Jurymedlem Roald Bø, politiker (Ap)