Haugesund kommune har i mange år hatt et vedtak om at ved nybygg, tilbygg og større rehabiliteringer skal det avsettes 1 prosent av entreprisekostnadene til kunstprosjekt.
En grundig prosess
Skissene til kunstprosjektene er nå i en tilpasningsfase, og de ferdige verkene vil stå klare til åpningen av skolen ved det kommende skoleåret.
I tråd med retningslinjene for kunst i offentlig rom har Haugesund kommune gjennomført en grundig prosess i valg av kunstprosjekter tilknyttet Haraldsvang skole og flerbrukshaller. Etter en vurdering av kunstnerisk kvalitet, stedsspesifisitet og relevans for prosjektet, har følgende kunstnere blitt valgt:
- Bjørn-Kowalski Hansen (uteområde ved inngangen)
- Ståle Sørensen (uteområde ved skolegården)
- Tine Aamodt (Hjerterommet)
- Njål Lunde (fløy A og B)
Prosjektene vil bidra til å skape en inspirerende og inkluderende atmosfære ved skolen, samtidig som de styrker områdets identitet og estetiske uttrykk.
Haugesund kommune ser frem til å dele disse inspirerende kunstverkene med offentligheten og gleder seg over den kunstneriske berikelsen de vil tilføre det nye skolemiljøet på Haraldsvang skole.
Kunstprosjektene
Bjørn-Kowalski Hansens verk «STRIKSE SPØTESTAUR, 2024» består av kobber, messing og stål, som er montert på veggen til høyre for inngangspartiet. Verket, som kombinerer skarpe geometriske former med lysinstallasjoner, skaper en dynamisk visuell opplevelse som endrer seg med lysforholdene gjennom dagen. Prosjektet tar inspirasjon fra lokal historie og arkitektur, og styrker hovedinngangens funksjon som et sentralt møtepunkt.
«Ved å hente inspirasjon fra arkitekt Sandveds betong-relieff som henger på Haraldshallen, kan dette nye arbeidet være med å bevare og videreføre historien og arven fra området. Det kan styrke lokalmiljøets identitet og gi en følelse av kontinuitet og tilhørighet for elever, ansatte og områdets innbyggere.»
Det andre verket “FØLLE DU?” er en skulptur, inspirert av en GameBoy, knytter også sammen generasjoner ved å fremkalle minner om populærkultur.
«På torget foran musikkboksen, hvor det er tenkt utplassert sittegrupper, ønsker jeg å foreslå en steinskulptur/sitteskulptur som med humor og en dose nostalgi kan ønske elever, besøkende og ansatte velkommen til Haraldsvang!»
«… Jeg håper at skulpturen vil skape undring og smil for brukere og besøkende, samtidig som den kan fungere som et møtepunkt i Haraldsvang!»
Ståle Sørensens skulpturer med sitt kunstprosjekt «Uorganisert Idrett» i skolegården inviterer til spontan lek og bevegelse, og fremmer folkehelse ved å oppmuntre til uorganisert idrett. Verkene skaper en uformell møteplass for både elever og lokalsamfunnet. Skulpturene vil også være estetisk tiltalende gjennom hele året, med materialer og former som samspiller med dagslys og værforhold. Sørensens prosjekt utmerker seg ved å fremme et inkluderende miljø som appellerer til ulike brukergrupper.
«Tanken er å vise dynamikk og bevegelse i sin reneste form med mennesket i fokus. Tittelen uorganisert idrett henviser til bevegelser uten mål eller mening annet enn bevegelsen selv. For selv om den organiserte idretten har målbare enheter og fastsatte mål, vinnere og tapere så inneholder den organiserte idretten også den rene gleden av å bevege seg, gjerne i felleskap med andre mennesker. Idrettsgleden for mange består ikke bare av å vinne eller være best, men å være i bevegelse. Tittelen referer også til skolehverdagen. For skulpturene er sentralt plassert på skolegården og fungerer som et solur.»
Tine Aamodts prosjekt "Fluks" i Hjerterommet symboliserer ungdommens utvikling og forandring gjennom abstrakte, geometriske former som gradvis blir organiske. Verket vil skape en visuell forbindelse mellom skolens historie og fremtid.
«Fluks er arbeidstittelen jeg har valgt på kunstprosjektet til Haraldsvang skole og flerbrukshall, og er synonymt med blant annet straks, øyeblikkelig, kvikt, flyktig og uventet. Ordet er fra latin fluere som betyr flyte eller strømme. Begrepet brukes om mål for mengde som pr. tidsenhet strømmer gjennom en flate. Og det kan benyttes for å angi mengde som strømmer i gitte situasjoner, for eksempel antall mennesker som strømmer gjennom et område i et bestemt tidsrom.»
Njål Lundes verk "Spaceship earth" i fløy A og B kombinerer kunst og historie, og trekker inn elementer fra den gamle skolen. Verkene hans fungerer som identitetsmarkører og orienteringspunkter for elevene.
«I mitt forslag til kunstprosjekt ønsker jeg å gjøre et lekent forsøk på skape undring, oppheve noe av endringsblindheten og gjenfortrylle naturen. For å motvirke endringsblindhet gjør jeg blant annet visuelle tankesprang frem i tid. I flere av motivene vil jeg snu på størrelseforholdet mellom det menneskeskapte og naturen. I nye og uventede møter mellom natur og teknologi håper jeg det blir rom for undring og gjenfortrylling.»
«Tittelen til kunstprosjektet er hentet fra et sitat av arkitekten -R. Buckminster Fuller: "I ama passenger on the spaceship Earth." Full er var en pioner innen global tankegang, Han utforsket energi og material effektivitet innen for felt som arkitektur, ingeniørkunst og design. Han omtalte vår planet som «Spaceship Earth» i et forsøk på a få oss til å se på oss selv som et mannskap på et skip med begrensede ressurser, som må jobb sammen for oppnå våre felles mål.»