Avdelingsleder ved verkstedet, John Øyvind Knutsen, er stolt over at Haugesund kommune nå har fått på plass den nye lastebilen.
Nesten ingen forskjell
Den nye lastebilen kan ha 12,2 tonn på lasteplanet. Det er bare 180 kilo mindre enn det den tilsvarende diesellastebilen de har i dag tar. Batterikapasitet er på hele 540Kwt noe som gir en garantert kjørelengde på inntil 300 kilometer. Lastebilen vil bli ladet på natten og være i drift på dagen. I Haugesund kommune er det korte avstander. Teknisk sjef, Lars Steinsvik, er ikke bekymret for rekkevidden og er helt sikker på at den vil fungere like godt om ikke bedre enn dieselbilene de har i dag.
Lars Steinsvik og John Øyvind Knutsen i ny lastebil
Cathrine Grindheim
Skal kutte klimagassutslippene
I kommunedelplan for klima og energi 2021-2030 er målet at Haugesund kommune skal kutte klimagassutslippene med minimum 55 prosent, sammenlignet med referanseåret 1990. Et delmål er at kommunen skal ha fossilfrie kjøretøy og anleggsmaskiner. Nå altså den første lastebilen på plass.
Krav til leverandører
Haugesund kommune stiller også klimakrav til utslippsfrie løsninger til transport i anskaffelser av varer og tjenester, inkludert transport av masser og avfall til og fra kommunens bygge- og anleggsplasser. Disse kravene i kontraktene vil føre hele bransjen over på nullutslippsløsninger. Om ikke alt for lang tid vil utslippsfri transport være et minstekrav i alle anskaffelser og bli premiert i anbudsrunden.
Pris
Den nye lastebilen har en prislapp på 4,8 millioner kroner. Av disse har kommunen fått 1,1 millioner i støtte fra Enova. Lars Steinsvik kan også fortelle at de har brukt penger fra kommunens klimamidler fra 2023. Lastebilen de har hatt til nå har brukt 12 000 liter diesel i året som de nå slipper.
El-lastebil og andre el-biler
Cathrine Grindheim
Fremtiden
Målet til Haugesund kommune er å få så mange kjøretøy i bilparken som mulig til å bli elektriske. Teknisk enhet har nå syv kjøretøy som er utslippsfrie. I tillegg kjører hjemmetjenesten og andre kommunale biler elektrisk. Fremtiden er klimavennlige elektriske biler med fornøyde sjåfører bak rattet.