Sildikon Valley-studentene gir kommunen nye verktøy

I sommer er fem studenter hyret inn for å løse viktige oppgaver for Haugesund kommune. Møt Andreas, Amalie, Magni, Ellen Marie og Malin som er med på Sildikon Valley-prosjektet.

Bilde av studentene i Sildikon Valley som jobber i Haugesund kommune. Fra venstre Andreas Bruksås Josefsen, Amalie Tjøsvoll, Magni Klevstad Jakobsen, Malin Jakobsen Skistad og Ellen Marie Håland.   - Klikk for stort bildeStudentene som jobber med Sildikon Valley-prosjekter i Haugesund kommune. Fra venstre Andreas Bruksås Josefsen, Amalie Tjøsvoll, Magni Klevstad Jakobsen, Malin Jacobsen Skistad og Ellen Marie Håland. Liv Alsaker Sande

I seks uker skal studentene jobbe med to viktige prosjekter for Haugesund kommune. Vi tar en prat med dem halvveis i perioden. Da kan de se tilbake på flere spennende sosiale arrangementer med de 50 andre studentene som er på Sildikon valley. Og ikke minst en lærerik oppstart av prosjektene de skal finne gode løsninger på for Haugesund kommune.

– Det sosiale opplegget i Sildikon Valley er svært bra. Vi har fått være med på mye kjekt rundt omkring på Haugalandet. Har blitt kjent med mange andre studenter og fått et godt innblikk i næringslivet på Haugalandet. Ja, en kan nesten si at vi som er her fra nærmest har bli kjent med haugesundregionen på nytt, sier studentene.

Bilde av Andreas Bruksås Josefsen og Amalie Tjøsvoll som jobber med å utvikle verktøy som skal brukes i Flotmyr-prosjektet. - Klikk for stort bildeAndreas Bruksås Josefsen og Amalie Tjøsvoll jobber med å utvikle verktøy som skal brukes i Flotmyr-prosjektet. Liv Alsaker Sande

Flotmyr-prosjektet

Andreas Bruksås Josefsen (22) fra Haugesund og Amalie Tjøsvoll (25) fra Åkrehamn hadde aldri sett hverandre før de treftes på eiendomsavdelingen i Grønhauggata 4. Nå er de godt i gang å lage gode verktøy for dem som skal jobbe videre med utbyggingen på Flotmyr.

– Det er rett og slett kjempekjekt, og jeg får virkelig bruke utdannelsen min, sier 25 år gamle Amalie Tjøsvoll som tar en bachelor i byplanlegging og samfunnssikkerhet ved Universitetet i Stavanger

Amalies kollega Andreas Bruksås Josefsen er i gang med en masterutdannelse i kunstig intelligens ved Universitetet i Agder.

– Vår oppgave er å belyse muligheter og løsninger for Flotmyr-prosjektet. Lage verktøy som er nyttige for dem som skal jobbe videre med prosjektet. For tiden er vi i gang å lage en fysisk modell ved hjelp av 3-D-print som kan inspirere til det videre arbeidet, forteller de.

Amalie og Andreas synes det er interessant å få ta del i et så viktig prosjekt.

– Ja, tenk hvor viktig dette prosjektet er for byutviklingen i Haugesund.  Det blir spennende å følge med på veien videre og se hva politikerne bestemmer seg for, sier de.

Bilde av fra venstre Magni Klevstad Jakobsen, Malin Jakobsen Skistad og Ellen Marie Håland som jobber med å utvikle et verktøy til bruk i sykemeldingsoppfølgingen i kommunen.   - Klikk for stort bildeFra venstre Magni Klevstad Jakobsen, Malin Jacobsen Skistad og Ellen Marie Håland som er studenter som jobber med å utvikle et verktøy til bruk i sykemeldingsoppfølgingen i kommunen. Liv Alsaker Sande

System for sykefraværsoppfølging

Andreas og Amalie har også jevnlige treff med de tre andre Sildikon-studentene som jobber for Haugesund kommune. Trioen bestående av Malin Jacobsen Skistad (25), Magni Klevstad Jakobsen (24) og Ellen Marie Håland (27) har base i et møterom i Kirkegata 85. Når vi studerer lappene som er hengt opp på veggene, skjønner vi fort at dette må dreie seg sykefravær og hvordan kommunen følger opp sine nesten 3000 ansatte.

– Ja, det stemmer. Vårt oppdrag er å utvikle et digitalt verktøy som skal kunne hjelpe både ledere og ansatte i det som har med sykefraværsoppfølging å gjøre. Et verktøy som skal kunne gjøre det enklere, raskere, og tryggere å håndtere forebyggende arbeid og sykefraværsoppfølging, forteller Malin Jacobsen Skistad (25) fra Haugesund. Hun har allerede psykologistudier og en bachelor i organisasjonspsykologi, HR og ledelse fra Handelshøyskolen BI i Bergen på cv`en og starter til høsten på en masterutdannelse i Oslo. Med seg i prosjektet har hun Ellen Marie Håland (27) fra Oslo som er utdannet innen produktdesign og tar en master med fordypning i interaksjonsdesign. Også Magni Klevstad Jakobsen (24) fra Alta, som er utdannet sykepleier og tar en ny bachelor i administrasjon og økonomi ved NTNU i Trondheim, er en del av teamet. De har blant annet hatt en større runde med informasjonsinnhenting der de har intervjuet ledere i Haugesund kommune.

–Selv om Haugesund kommune har stort fokus på forebyggende arbeid og sykefraværsoppfølging, er tilbakemeldingene fra lederne at det ikke alltid lett å holde oversikt over alle regler, lover, forskrifter og reglementer som gjelder for dette området. Og det er heller ikke alltid lett å finne fram til den informasjonen og hjelpen man trenger. Derfor har vi stor tro på at verktøyene vi nå utvikler skal kunne hjelpe både ledere og ansatte i disse prosessene, sier de.

Begge prosjektgruppene skal presentere ideene og løsningene sine 26. juli på Høgskolen på Vestlandet i Haugesund sammen med resten av  studentgruppene i Sildikon Valley.

Les mer om Sildikon Valley-prosjektet