Sildikon Valley-studentene løser viktig oppgave for kommunen

Hva får IT-student Julia Lundeby fra Oslo (23) til å tilbringe en hel sommer i Haugesund? Svaret er en spennende teknologisk utfordring gitt av Haugesund kommune gjennom Sildikon Valley-prosjektet.

Oppgaven løser hun sammen med Vebjørn Haugland (21) fra Haugesund og Jøran Clausen Jøsang (22) fra Karmøy, også de IT-studenter. Sammen jobber de med å utvikle et nytt digitalt verktøy som henter eiendomsdata fra flere ulike databaser. Målet er at Informasjonen i databasen skal kunne hentes ut slik at brukeren kan gjøre oppslag, sammenligninger og hente ut informasjon. Verktøyet kan spesielt bli viktig i forbindelse med kommunens arbeid innenfor eiendomsskatt.

Bilde av Sildikon valley-studentene 2023 - Klikk for stort bildeSpennende sommerjobb for f.v. Jøran Clausen Jøsang, Vebjørn Haugland og Julia Lundeby som jobber med å utvikle et nytt digitalt verktøy for kommunen gjennom Sildikon Valley-prosjektet. Cathrine Grindheim

Nyttig verktøy

Vi treffer trioen i et møterom på kommunens servicesenter i Kirkegata 85. På tavlen bak dem har de skrevet mange tall, bokstaver og koder - slike som det er en fordel å jobbe med IT for å forstå. Sommerjobben i Haugesund kommune varer i seks uker.

Dette er et spennende og konkret oppdrag, og vi ser at dette kan bli et nyttig verktøy for kommunen på sikt, sier de.

Sildikon Valley

Studentene er rekruttert gjennom Sildikon Valley som er et samarbeidsprosjekt mellom bedrifter og kommuner fra Haugesundregionen. Her blir studentene utfordret med spennende teknologiske oppgaver som bedriftene trenger gode løsninger på og for tiden er 50 studenter i sving med sommeroppdragene sine fordelt på 15 bedrifter.

Det var spesielt at det var en så konkret oppgave, som lokket Julia til å søke på sommerjobben i Sildabyen.

Jeg likte godt at oppgaven var tydelig og konkret og at det var meget relevant i forhold til det jeg studerer. Det er i tillegg spennende å være en del av Sildikon valley-prosjektet og være sosial med de andre studentene. Alt har så langt vært veldig bra - ja, bortsett fra været da, smiler Julia Lundeby som i august går i gang med tredje året på Programmering og systemarkitektur-studiet ved Universitetet i Oslo.

Du finner mer informasjon om Sildikon valley her!

Studentene

Bilde av Julia Lundeby som har sommerjobb i Sildikon Valley - Klikk for stort bildeJulia Lundeby Cathrine Grindheim

Navn: Julia Lundeby

Alder: 23 år

Opprinnelig fra: Oslo

Studerer: 3. års student ved Programmering og systemarkitektur, Universitetet i Oslo.

Bilde av Jøran Klausen Jøsang som hadde sommerjobb i Sildikon valley - Klikk for stort bildeJøran Clausen Jøsang Cathrine Grindheim

Navn: Jøran Clausen Jøsang

Alder: 22 år

Opprinnelig fra: Karmøy

Studerer: 3. års student ved IT og Informasjonssystemer ved Universitetet i Sørøst-Norge, Telemark

Vebjørn Haugland hadde sommerjobb i Sildikon valley - Klikk for stort bildeVebjørn Haugland Cathrine Grindheim

Navn: Vebjørn Haugland

Opprinnelig fra: Haugesund

Alder: 21 år

Studerer: 3. års student ved Datateknologi NTNU i Trondheim

Utfordringen som skal løses:

I dag ligger eiendomsdata i en rekke ulike databaser som gjør det vanskelig å sammenstille disse på en god og enkel måte. Hovedformålet i oppdraget er å trekke ut informasjon fra ulike databaser med mål om å lagre disse i en ny database. Informasjonen i databasen må kunne hentes ut gjennom et brukergrensesnitt slik at brukeren kan gjøre oppslag, sammenligninger osv. Verktøyet kan bli viktig i forbindelse med kommunens arbeid innenfor eiendomsskatt.