Deler av Hauge Tech Crew klar for avreise til UKM som gikk av stabelen i Sandnes.
Per Steinar Lie
Målet er å gi deltakerne en unik mulighet til å lære om arbeidsoppgavene til lydteknikere, lysteknikere og backline-teknikere. Gjennom kursing og samarbeid med aktører som Musikkfest og Bykalas, får deltakerne verdifull erfaring med opp- og nedrigg av konserter. Tilbudet er gratis og åpen for alle som har lyst til å lære mer om konsertproduksjoner. Vi tok en prat med leder av bydelshusene og en av initiativtagerne bak prosjektet, Per Steinar Lie, for å bli bedre kjent med tilbudet:
Hva inspirerte dere til å starte Hauge Tech Crew, og hva håper dere å oppnå med dette nye tilbudet? Vi registrerte at det begynte å bli vanskelig å få tak i lokale lydfolk til våre egne konserter. Vi har sett litt på historien og vet at det tidligere har eksistert gode ungdomskull som har produsert dyktige lyd- og lysteknikere her i distriktet. Blant annet kommer noen av Norges mest populære lydmenn herfra. Musikere har vi, men et godt rigge- og produksjonsmiljø har kanskje blitt litt glemt i denne sammenheng. Vi ønsker å bygge opp en god gjeng som får lært seg opp på den tekniske biten omkring eventer her i byen, og dette vil hele Haugesund dra nytte av i årene som kommer. Vi prøver å ta et «utdanningsansvar» rundt fremtidens arrangementer og samtidig skape et godt ungdomsmiljø rundt dette. Vi ønsker å gi ungdommene troen på at de kan velge lyd- og lysproduksjon som yrke.
Kan du fortelle oss mer om samarbeidet med Musikkfest, Bykalas og eventuelt andre aktører? Hvordan vil dette samarbeidet bidra til ungdommenes læring og erfaring? Vi gikk bredt ut og inviterte til et prosjekt hvor det private næringslivet og kommunen må jobbe sammen. De lokale musikkentreprenørene likte veldig godt tanken på dette og bidrar både til å kurse og «ansette» ungdommene til sine arrangementer. Kanskje ser de også på gjengen som fremtidige fast ansatte. Festiviteten har allerede avtaler med flere av ungdommene om å hjelpe med innrigg til konserter, og allerede i år skal Hauge Tech Crew arrangere Musikkfest. Vi har et samarbeid med kulturrådet og «Kulturrom» og mottar 150.000 i støtte til å arrangere workshops, så det er fint å vite at vi har støtte fra staten til prosjektet.
Hvor ofte møtes Hauge Tech Crew og hva består møtene av? Vi har hatt noen enkle bli kjent-kvelder og startet opp med noen workshops. Åtte heldige ungdommer fikk være fluer på veggen hos Haugesund Teater sin oppsetning av Hedda Gabler, med tilhørende opplæring i hva en scenemester gjør ved en teateroppsetning. Vi har hatt workshops i grunnleggende lydkunnskap med Kystvind AS, og noen har fått være med Markus Matland i studio for opplæring.
Trenger ungdommene noen forkunnskaper for å kunne bli med? Nei, vi starter helt fra «scratch». Ved et arrangement er det ingen begrensninger i hva man trenger bistand til, og alle ønskes velkommen. Har man allerede erfaring, kan man få større ansvar.
Hvordan kan ungdom og unge voksne melde seg på? Vi har et eget styre som man kan kontakte, eller man kan følge Hauge Tech Crew på Snapchat eller rett og slett sende meg en e-post. Vi starter opp nye kurs i mai, så nå er det et fint tidspunkt å melde seg på.
Nyttig info
Et konsertcrew spiller en avgjørende rolle i å sikre at en konsert går knirkefritt. Her er noen av de viktigste oppgavene de utfører:
- Lydteknikere er ansvarlige for å sette opp og justere lydutstyr, som mikrofoner, høyttalere og miksere, for å sikre at lyden er klar og balansert under konserten.
- Lysteknikere håndterer lysutstyret, inkludert oppsett og programmering av lysene, for å skape den rette atmosfæren og effektene som passer til musikken og sceneshowet.
- Riggere setter opp scenen og alt det tekniske utstyret som trengs, inkludert lys- og lydutstyr, og sørger for at alt er sikkert og stabilt.
- Backline-teknikere tar seg av musikkinstrumentene og forsterkerne, sørger for at alt er klart og fungerer som det skal før og under konserten.
- Stagehands hjelper til med å flytte utstyr, sette opp scenen og gjøre nødvendige justeringer under konserten.
Høres dette ut som noe for deg? Da er det bare å ta kontakt med Per Steinar Lie på per.steinar.lie@haugesund.kommune.no.