Anleggsarbeid i Sigvat Skalds veg

Kommunen har ansvar for å forbedre dagens vann- og avløpsanlegg, og skal i gang med forbedringer i Sigvat Skalds veg.

Om prosjektet

Vi starter arbeidet i august 2024 og forventer å ferdigstille prosjektet i november/desember 2024.

  • Byggherre: Haugesund kommune
  • Prosjektleder: Mette Vikse
  • Prosjektstart: august 2024
  • Forventet ferdigstillelse: november/desember 2024
  • Utførende entreprenør: Vats Anlegg
  • Prosjektnavn: Sigvat Skalds veg – separering VA-anlegg

Prosjektdetaljer

Vann- og avløpsledningene skal flyttes fra eksisterende trase og ut i Sigvat Skalds veg. Dagens avløpsledninger endres fra en felles ledning for overvann og spillvann (kloakk), til to atskilte ledninger (separering). I tillegg skal det legges ny vannledning. 

Gravearbeidet starter i krysset mellom Egils veg og Sigvat Skalds veg. Entreprenør vil stenge krysset i en periode, men det vil være åpent for gående og syklende på en side. 

Omkjøring

For beboere og besøkende til Sigvat Skalds veg vil det under anleggsperioden være stengte gater der hvor arbeidet pågår. Omkjøringsveg vil bli tydelig skiltet både for gående og kjørende. Omkjøringsveg vil være gjennom eiendommen til Gunnlaugs veg 11.

Støy- og støv

Vi forventer at det vil bli en del sprenging og pigging som gir støy i området, da det mest sannsynlig er en del fjellgrunn her. Entreprenøren vil i hovedsak jobbe mellom 07.00-15.00, men noen dager kan det også foregå støyende arbeid utenom vanlig arbeidstid, senest til klokken 20.00. Ved tørre perioder fukter vi området slik at det vil føre til mindre støv i luften.

Avfallshåndtering

Når arbeidene pågår utenfor deres hus vil dette hindre HIM å komme til avfallsdunkene deres. Vi ber dere derfor om å sette avfallsdunkene utenfor anleggsgjerdene i den aktuelle perioden, slik at HIM får tømt dunkene. Trenger dere hjelp til dette så prat med anleggsarbeiderne på plassen, så hjelpe de dere. Vi har bedt HIM om å sende dere merkelapper til søppeldunkene, slik at de ikke blandes med naboen.

Det er viktig at dere ikke kaster noe i avfallskontainerne til entreprenøren. De har strenge krav i forhold til sorteringsgrad og det er derfor viktig at det ikke havner noe i kontainerne som ikke skal være der.

Dine synspunkter er viktige

Vi oppfordrer deg til å dele dine synspunkter, spørsmål eller bekymringer med oss. Vi setter pris på samarbeidet og ser frem til å fullføre dette prosjektet til alles tilfredshet. Vi er opptatt av å sikre at alle berørte parter er informert og oppdatert gjennom hele prosessen.

Kontaktperson

Prosjektleder Mette Vikse
E-post: mette.vikse@haugesund.kommune.no
Telefon: 979 84 180